2014. április 8., kedd

Töltött káposzta kelt gombóccal

Történt, hogy Seafalcon blogjára tévedtem és ott megláttam ezt a receptet. Ő Borbás Marcsi műsorában a Gasztroangyalban látta. Nekem ez az adás valahogy kimaradt, pedig rendszeres nézője vagyok Én is. Marcsiék Káposztás kelt gombócot főztek. Én töltött káposztával próbáltam meg, ahogy Seafalcon is.
A férjem elment íjászkodni, gondoltam meglepem ezzel a finomsággal vasárnap ebédre. Ő nagyon szereti az ilyen és ehhez hasonló ételeket. Cserépedényben sütöttem és fél óra múltán olyan finom illatok terjengtek a lakásban, hogy alig vártam, hogy elkészüljön, pedig megsúgom Nektek, hogy igazán nem is szeretem a töltött káposztát.


Hozzávalók:

1 kg savanyú káposzta
70 dkg darált hús
1 db tojás
Rizs helyett pirított árpát használtam ( gersli )
piros paprika
só, bors
4-5 gerezd fokhagyma
2 db vöröshagyma
babér levél
borsikafű
2 db száraz csöves paprika
1 kis ág rozmaring
füstölt oldalas
tejföl
olaj


A kelt gombóc hozzávalói:

1,5 dl víz

2,5 dkg élesztő
pici cukor
1 tojás
fél kávés kanál só
liszt, amennyit felvesz

Elkészítés:

A vöröshagymát kockára vágtam és megpirítottam. Megszórtam piros paprikával. Felengedtem kevés vízzel és félretettem. A savanyú káposztám most nem volt annyira sós, nem kellett átmosni. A darált húst összekevertem a piros paprikával, tojással, sóval, borssal, reszelt fokhagymával, apróra vágott vöröshagymával és a pirított árpával. Gombócokat formáltam. A cserépedény aljába raktam egy réteg káposztát, majd a füstölt oldalast, rátettem a gombócokat öntöttem rá a pörkölt alap léből. Megszórtam egész borssal, borsikafűvel, rozmaringgal, babér levéllel. Hozzáadtam a csöves paprikát is. Majd újból a káposzta következett. Rámertem a pörkölt alap lé maradékát.

Lég keveréses sütőben másfél órát sütöttem 225 fokon.

Közben elkészítettem a kelt gombócokat a fent megadott hozzávalókból.

A langyos, cukros vízben felfuttattam az élesztőt. Beletettem a sót és az egész tojást és fokozatosan adagoltam hozzá a lisztet. Kicsivel keményebb tésztát kell kapjunk, mint a kalács tészta. Jó simára kidolgoztam és konyharuhával letakartam, meleg helyre tettem és 25 percig kelesztettem.
Ezután gombócokat formáltam belőle, még pihentettem kicsit és a már megfőtt káposzta tetejére rakosgattam őket szép sorba. Rátettem a cserépedény tetejét és visszatettem a sütőben. 20 percig sütöttem még ezután, de vigyázni kell, nem szabad az edény tetejét közben felemelni. Amikor levettem a fedőt gyönyörű látvány tárult elém. A gombócok majd kibújtak az edényből. Attól féltem, hogy majd összefognak esni, de nem estek össze.

Ezután tejföllel meglocsolva tálaltam.



Annyira nagy sikert aratott és olyan finomra sikeredett, hogy már vannak újabb elgondolásaim, hogy milyen ételekhez fogok még ilyen kelt gombócot készíteni.



Kedves Seafalcon! Nagyon szépen köszönöm a receptet és az ötletet!





11 megjegyzés:

  1. Kedves Nelli! Ez az ízőrzőkben volt először, sváb étel, és talán Györkönyből, vagy Óbányáról.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Undercover! Én az Ízőrzőknél Geresdlaknál találtam meg a Káposztás gombócot. De szerintem ez nem ugyanaz, mert itt rengeteg lisztet és zsírt is ír a gombóchoz. Ehhez pedig zsír pl. egyáltalán nem kellett. Geresdlakon így készítik: 50 dkg liszt, 5 dkg élesztő, 1 kávéskanál só, 1 tojás, 2 evőkanál zsír. Gondolom az is finom lehet, de Nekem ott egy kicsit soknak tűnik a zsíradék.

      Törlés
  2. Ez brutális Nelli! Meg kell csinálnom valamikor!!! :-)) Köszi az ötletet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Gionetta! Készítsd el! Nagyon finom! Nem fogod megbánni. Tudom Ti is szeretitek az ilyen ételeket. :-)

      Törlés
  3. Igazán örülök a sikernek! Nekem ma sajnos víznapom van :-( (köszönhetően a kelt gombócnak is!) :-D
    Valójában mindenféle cserepes ételhez elkészíthető, ha illik hozzá a köret!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek szerint a 90 napos diétát csinálod! :-) A víznapot és a gyümölcs napot én sem szerettem :-( Sok sikert és kitartást kívánok Neked! Ha lesznek 90 napos receptjeid azokat is szívesen fogadom, mert a családból 2-en diétáznak. :-) Nekem is el kellene szánnom magam.

      Törlés
    2. Ha a blogom keresőjébe írod a 90 napos diéta keresőszavakat, akkor 18 receptet talál (de szerintem több van).

      Törlés
  4. Nahát, Nelli! Évek óta készülök elkészíteni ezt az ételt, de a receptet csak úgy "mesélték" el, nem mertem nekiállni. (Seafalconnál elkerülte a figyelmemet.)
    Örülök, hogy feltetted! Nagyon jól néz ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Roza! Készítsd el bátran! Nem fogod megbánni. :-)

      Törlés
  5. Most kerestem vissza, pont egy éve kacérkodok ezzel a recepttel, hogy meg kellene csinálni :) De jó tudni, hogy, nálad is működött is ez a tetején főzött gombóc bariném, biztos bátrabban neki állok, talán nem várok még egy évet :)))

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...